Εμμηνόπαυση και καρδιά

Η εμμηνόπαυση είναι μια περίοδος μεγάλων αλλαγών για το γυναικείο σώμα. Πολλές φορές στεκόμαστε μόνο στα ενοχλητικά συμπτώματα που προκαλούν οι ορμονικές αλλαγές, αμελώντας να επισημάνουμε έναν από τους πιο σημαντικούς κινδύνους που συνοδεύει αυτή την περίοδο. Και αυτός δεν είναι άλλος από την εκδήλωση κάποιας καρδιακής νόσου.

Κατά την περίοδο της αναπαραγωγικής ηλικίας, τα οιστρογόνα είναι οι φύλακες-άγγελοι της γυναικείας καρδιάς. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν γυναίκες που σε νεαρή ηλικία παρουσιάζουν κάποιο καρδιακό νόσημα. Ωστόσο, η πτώση των οιστρογόνων κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης είναι που αυξάνει δραματικά την πιθανότητα ανάπτυξης καρδιοπάθειας. Κι αυτό επειδή τα αιμοφόρα αγγεία που μέχρι τώρα ευεργετούνταν από τις γυναικείες ορμόνες τώρα σκληραίνουν καθώς χάνουν την ελαστικότητα τους. Η αρτηριακή πίεση ανεβαίνει και αυξάνει η “κακή” χοληστερίνη στο σώμα.

Ο οργανισμός προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, όλα όμως δείχνουν να γίνονται με πιο αργό ρυθμό και με μεγαλύτερη δυσκολία. Η εμμηνόπαυση επιβραδύνει τον μεταβολισμό. Κατά συνέπεια, το σωματικό βάρος αυξάνει και συνήθως η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε κοιλιακό λίπος. Παράλληλα, παρατηρείται αυξημένη ανοχή στην ινσουλίνη με αποτέλεσμα πολλές γυναίκες σε αυτή την ηλικία να εκδηλώνουν διαβήτη τύπου 2 που είναι ένας από τους πλέον επιβαρυντικούς παράγοντες για την εκδήλωση εμφράγματος.

Ακούστε τα “καμπανάκια”

Κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός. Υπάρχει όμως μια σειρά προειδοποιητικών συμπτωμάτων που οι γυναίκες σε εμμηνόπαυση πρέπει να πάρουν στα σοβαρά και να απευθυνθούν άμεσα στον γιατρό τους. Αίσθημα βάρους και πίεση στο στήθος μπορεί να είναι σύμπτωμα καρδιακής νόσου. Το ίδιο και ένας επίμονος -αν και όχι έντονος- πόνος που δεν φεύγει άμεσα ή που επανεμφανίζεται με μεγάλη συχνότητα. Οι αυξομειώσεις στους καρδιακούς παλμούς, αποτελούν επίσης “καμπανάκι” κινδύνου. Όπως και η δυσκολία στην αναπνοή κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων που μέχρι τώρα δεν δημιουργούσαν πρόβλημα. Πονοκέφαλοι και έντονες ζαλάδες, πρέπει επίσης να ελέγχονται καθώς πολύ συχνά είναι σημάδια αυξημένης αρτηριακής πίεσης.

Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος;

Όπως σε όλες τις περιπτώσεις, η πρόληψη αποτελεί την καλύτερη θεραπεία.

Η διατροφή έρχεται σε σημαντικό βαθμό να συμπληρώσει αυτό που στερεί η ορμονική αλλαγή.

Φρούτα, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, δημητριακά ολικής αλέσεως και λαχανικά μπορούν να φρενάρουν την αύξηση της “κακής” χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων. Ψάρια με υψηλή περιεκτικότητα σε ω3 λιπαρά όπως οι σαρδέλες και ο σολομός, βοηθούν στην αύξηση της “καλής” χοληστερίνης.

Η διακοπή του καπνίσματος είναι ούτως ή άλλως ωφέλιμη, σε αυτή την περίοδο όμως είναι επιβεβλημένη.

Απαραίτητα είναι όμως και η σωματική άσκηση. Οι γιατροί συστήνουν περπάτημα τουλάχιστον μισής ώρας ημερησίως, ώστε να διατηρείται σε καλά επίπεδα η καρδιακή λειτουργία.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορεί να χορηγηθούν στατήνες, ένα φάρμακο που έχει πολύ καλή ανταπόκριση στον γυναικείο οργανισμό, ενώ η ασπιρίνη ως προληπτικό μέσο χορηγείται συνήθως μετά την ηλικία των 65 ετών.